Olipa kyseessä sitten yrityksen blogikirjoitus, uutiskirje, tuote-esittely tai mikä tahansa muu yritysteksti, sen otsikoiminen oikein on tärkeää. Yhdessä tekstiin yhdistetyn kuvan kanssa otsikon tulee herättää potentiaalisen lukijan kiinnostus ja saada tämä klikkaamaan itsensä tekstiin ja yrityksen sivuille. Oletko tuottanut loistavaa sisältöä, mutta lukijat eivät löydä tietään tekstiisi? Silloin voi olla kyse juuri siitä, että otsikossa on vielä parantamisen varaa. Tässä Samtextin vinkit tehokkaaseen otsikointiin!
Meitä pommitetaan päivittäin sadoilla otsikoilla ilman, että edes huomaamme niistä suurinta osaa. Miksi sivuutamme toiset otsikot täysin, kun taas toiset saavat meidät pysähtymään? Kyse on tietenkin uteliaisuuden herättämisestä.
Verkkolehtien räväkät klikkiotsikot ovat takuulla tuttuja jokaiselle: ”Näin pääset vatsamakkaroista eroon kahdessa viikossa”, ”Nainen löysi uskomattoman yllätyksen WC-pytystään”, ”Näistä syistä tulosi pienenevät ensi vuonna”, ”Varo näitä asioita, kun varaat lomamatkaa”. On hyvin todennäköistä, että juuri tällaiset otsikot herättävät klikkaushalusi. Mutta miksi? Onko meille todellakin niin tärkeää nähdä, mitä ihmiset löytävät WC-pytystään?
Yllä olevia otsikoita yhdistää se, että ne sisältävät tiettyjä selittäviä sanoja ja ilmauksia, esimerkiksi ”näin” ja ”näistä syistä”. Ne paitsi herättävät uteliaisuuden, myös tarjoavat usein ratkaisun johonkin ongelmaan. Ihminen on luonnostaan utelias eläin. Jos emme tiedä vastausta johonkin kysymykseen tai ongelmaan, tahdomme löytää ratkaisun – jopa silloin, kun aihe ei edes erityisemmin kiinnosta meitä. Siksi otsikoinnissa kannattaa käyttää ratkaisusta vihjaavia triggerisanoja tai valita otsikoksi kysymys.
Kiireisessä arjessa kaipaamme nimittäin nopeita ja yksinkertaisia vinkkejä helpottamaan elämäämme. Kärjistäen voi sanoa, että otsikot kuten ”Oletko keittänyt kananmunan väärin koko ikäsi?” tai ”Näillä vinkeillä kehityt sängyssä” toimivat aivoissamme kuin heroiini: meidän on pakko klikata niitä, ettemme vain jäisi jostakin paitsi.
Kuten sanottua, ihmiset janoavat vinkkejä. Todellinen klikkien jättipotti syntyy, kun vinkkiin yhdistetään luku tai numero. Aivomme nimittäin rakastavat lukuja, sillä ne auttavat meitä järjestelemään tietoa. ”5 vinkkiä opintotuen venyttämiseen”, ”7 vinkkiä ympäristöystävällisempään elämään” – mahdollisuudet ovat rajattomat! Parhaassa tapauksessa tunnet kohderyhmäsi niin hyvin, että tiedät millaisiin ongelmiin sen edustajat toivovat ratkaisuja.
Luvut kannattaa kirjoittaa numeroin kirjainten sijaan, eli ”5” eikä ”viisi”, sillä ihmissilmä hahmottaa numerot paremmin. On myös näyttöä siitä, että parittomat numerot toimivat paremmin kuin parilliset, sillä kiinnitämme niihin enemmän huomiota ja muistamme ne helpommin.
Kumpi näistä otsikoista saa enemmän klikkauksia?
Aivan oikein, jälkimmäinen otsikko saisi todennäköisesti enemmän klikkauksia. Sinuttelu otsikossa rakentaa tekstin ja lukijan välille henkilökohtaista suhdetta, ja useimmiten ihmiset kiinnostuvat asioista, jotka koskevat juuri heitä. Henkilökohtaisen kysymyksen muotoon puettu otsikko on vieläkin tehokkaampi, koska tällöin lukijan on lähes pakko ottaa kantaa siihen, mitä kirjoitat. BI Norwegian Business Schoolin tekemä tutkimus osoittaa, että henkilökohtainen kysymys otsikossa lisää klikkauksia jopa 170 prosentilla!
Kysy itseltäsi, mitä tekstisi käsittelee ja mitä se pohjimmiltaan yrittää sanoa. Etsi tekstisi keskeinen asia ja liitä se otsikkoon. Voit myös tehdä Google Trends -hakusana-analyysin, josta selviää kohderyhmäsi käyttämät hakusanat. Jos saat liitettyä tällaisen avainsanan otsikkoosi, saat paremman Google-näkyvyyden tekstillesi.
Kuvailevat sanat (adjektiivit ja adverbit) tekevät otsikosta kiinnostavamman ja lisäävät hakusanojen määrää. Varo kuitenkin, ettei otsikosta tule liian pitkää. Otsikko on hyvä pitää alle 70 merkissä tai noin 4–8 sanassa.
Älä kuitenkaan kirjoita otsikkoa, jota et voi lunastaa. Hyvä otsikko ei auta, jos teksti itsessään on heikkolaatuista. Jos otsikko ei vastaa tekstiä, lukija voi helposti tuntea itsensä huijatuksi. Tuloksena on huono lukukokemus. Ole siis rehellinen, ja palkitse lukijan kiinnostus. Esimerkiksi otsikko ”Suorita ajokoulun teoriakoe kätevästi netissä” on harhaanjohtava, mikäli koe kuitenkin vaatii henkilökohtaisen tapaamisen. Toisin sanoen on tärkeää, että tekstin sisältö lunastaa otsikon rakentamat odotukset. Tarkkuus siis kannattaa!
Hyviä esimerkkejä pettävästä otsikoinnista ovat useiden iltapäivälehtien verkko-otsikot, jotka suorastaan kalastelevat klikkejä mutta paljastuvat raflaavan otsikoinnin takana varsinaisiksi uutisankoiksi. Onneksi Suomessa toimii klikkiotsikoinnin taakse kurkistava Klikinsäästäjä, joka nimensä mukaisesti säästää meidät klikkaamisen vaivalta ja paljastaa yksinkertaiset sisällöt kaikkein sensaationhakuisimpien otsikoiden takana.
Mainonnan alalla käytetään paljon aikaa siihen, että tuotenimet ja mainoslauseet olisivat kohderyhmää ajatellen mahdollisimman jännittäviä ja kiinnostavia. Tämä kannattaa pitää mielessä myös tekstien otsikoinnissa. Kokeile alkusointuja, sanaleikkejä, adjektiiveja ja tuttuja sanontoja – käytä sanoja, jotka sytyttävät lukijan! Alkusointuisuus erottaa otsikon massasta ja saa lukijan pysähtymään ja mahdollisesti jopa klikkaamaan itsensä yrityksesi artikkeliin ”5 välttämätöntä vinkkiä veneen vesillelaskuun”.
– Käytä triggerisanoja, kuten ”näin” ja ”näistä syistä”.
– Käytä otsikossa kysymyssanoja, kuten ”mikä”, ”kuka”, ”miten” ja ”miksi”.
– Ole rehellinen – älä kirjoita otsikkoa, jota et voi lunastaa.
– Puhuttele lukijaa ja kohdista teksti kohderyhmällesi.
– Leikittele kielellisillä keinoilla, kuten alkusoinnuilla ja sanaleikeillä.