Jos sinulla ei ole suunnitelmaa siitä, miten tuottamasi sisältö luetaan ja jaetaan sosiaalisessa mediassa, voit melkein yhtä hyvin jättää julkaisematta. Liikenne ei nimittäin löydä tietään sisältöön itsestään, vaan se vaatii tietynlaisen strategian. Tässä parhaat vinkkimme, miten varmistat, että sisältösi lähtee leviämään somessa.
Kuvittele mielessäsi seuraava tilanne: Olet käyttänyt päiväkausia täydellisen artikkelin laatimiseen. Olet hionut sisältöä ja teroittanut näkökulmaa kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Napsautat tyytyväisenä julkaise-painiketta, nojaat taaksepäin ja odotat liikennettä sivustolle – mutta mitään ei tapahdu. Arvaatko, mikä on mennyt vikaan?
Luultavasti ensimmäinen virhe tapahtui jo ennen kuin aloitit kirjoittamisen. Ehkä unohdit pohtia, miten saisit ihmiset napsauttamaan tiensä artikkeliisi. Liikenne ei nimittäin löydä perille itsestään, oli artikkelisi sisältö kuinka loistavaa tahansa. Jos se olisi niin helppoa, olisimme kaikki jo miljonäärejä.
Miten siis varmistat, että artikkelisi tulee luetuksi ja jaetuksi?
Kuvittele, että silmäilet aikakauslehden läpi. Millä perusteella päätät, luetko artikkelin vai et? Kirjoittajan perusteella? Kuvien perusteella? Artikkelin pituuden perusteella? Vai kenties otsikon perusteella? Useimmissa tapauksissa juuri otsikko vangitsee lukijan mielenkiinnon. Loistavinkin sisältö on yhtä tyhjän kanssa, jos otsikko epäonnistuu tehtävässään. Kuinka otsikosta sitten saadaan todellinen lukumagneetti?
Tässä muutamia vinkkejä:
Lisää vinkkejä nerokkaaseen otsikointiin löydät täältä.
Hyvä sisältö vaatii hyvän otsikon – mutta vastaavasti pelkkä toimiva otsikko ei riitä, jos sisältö on aivan yhdentekevää. ”Content is king”, joten jos hutiloit sisällön suhteen ja kirjoitat artikkeleita, jotka eivät oikeastaan anna lukijalle mitään hyödyllistä, annat samalla huonon kuvan yrityksestä. Tämä näkyy sekä lukijoiden että somejakojen määrässä. Aseta itsesi asiakkaan tilanteeseen: Mikä häntä kiinnostaa? Millaista tietoa sinulla on, jota hän voi tarvita? Miten voit auttaa? Ota yhteyttä yrityksesi asiakaspalveluun ja selvitä, millaisia kysymyksiä ja yhteydenottoja he saavat. Tämä tieto voi olla kullanarvoista, jos haluat todella tarjota asiakkaille arvokasta sisältöä.
Vangitseva kuva voi olla juuri se pieni yksityiskohta, joka saa lukijan napsauttamaan tiensä artikkeliisi. Tämä käy erityisen selväksi Facebookissa, jossa kuvalla varustetut artikkelit saavat 104 prosenttia enemmän kommentteja, 84 prosenttia enemmän klikkauksia ja 54 prosenttia enemmän tykkäyksiä. Twitterissä trendi on samansuuntainen: kuvalla varustetut julkaisut saavat 150 prosenttia enemmän uudelleentwiittauksia. Jos otat kuvia itse, varmista, että ne ovat korkealaatuisia. Huonot ja epäselvät kuvat johtavat nimittäin päinvastaiseen lopputulokseen ja voivat saada yrityksesi näyttämään huonolta.
Videoiden määrä sosiaalisessa mediassa on lisääntynyt räjähdysmäisesti viime vuosina, ja hyvästä syystä. Algoritmit rakastavat videoita, ja sekä Facebook että Google nostavat sisällön korkeammalle, jos se sisältää liikkuvaa kuvaa. Lisäksi internetin käyttäjät vaikuttavat suosivan erityisesti videosisältöä.
Käyttämällä videota oikein voit todellakin ottaa somen haltuun. Muista kuitenkin, että jos yritykselläsi ei ole vaadittua aikaa tai osaamista, kannattaa suosiolla jättää videosisällöt muille.
Jos et pyydä somejakoja, et niitä saakaan. Pelkkä jakamiseen kannustaminen voi lisätä somejakoja jopa yli 40 prosenttia. Älä kuitenkaan pyydä, ellet ole valmis tekemään vastapalvelusta ja jakamaan muiden sisältöjä.
Erilaiset jakopainikkeet verkkosivuilla tai blogissa helpottavat sisällön jakamista, sillä lukijoiden ei tarvitse poistua sivulta sitä varten. Huom! Älä kuitenkaan lisää liian montaa jakopainiketta – Facebook, Twitter, LinkedIn ja Instagram riittävät mainiosti. Jos jakopainikkeiden luettelo on pidempi kuin varsinainen artikkeli, saatat vaikuttaa rahtusen epätoivoiselta.
Oletko valmis räjäyttämään sosiaalisen median? Sitten vaan hihat heilumaan!