Strateginen tarinankerronta on hyvä tapa kertoa brändin tai yrityksen historiasta ja lisätä asiakkaiden kiinnostusta. Tässä parhaat vinkkimme yrityksen tarinan kertomiseen!
Kukapa ei rakastaisi hyvää tarinaa? Tarinat ovat kautta aikojen helpottaneet ihmisten välistä viestintää ja vahvistaneet ihmissuhteita. Jopa 65 prosenttia päivittäisestä keskustelusta on tarinankerrontaa, joten voi perustellusti sanoa, että olemme kaikki jo valmiiksi alan asiantuntijoita.
Kun tähän yhdistetään muutamia tarinankerronnan perinteisiä menetelmiä, tarinan sanomaa voidaan selkeyttää ja tehostaa, jolloin se jää paremmin mieleen vastaanottajille. Tässä parhaat vinkkimme strategiseen tarinankerrontaan, jonka avulla voit vahvistaa yrityksesi mainetta.
Jokainen tarina voidaan kertoa monella eri tapaa riippuen kertojasta, vastaanottajasta ja tarinan tavoitteesta. Avainsana tässä on kohderyhmä. Sinun on tiedettävä, kenelle tarinaa kerrot. Jos kohderyhmä ei ole selvillä, tarinan sanomaa on vaikea kohdistaa oikein. Minkä ikäisiä vastaanottajat ovat? Mistä he pitävät tai eivät pidä? Mihin sosiaaliseen ryhmään he kuuluvat?
Nämä ovat tärkeitä kysymyksiä, sillä puhumme luonnollisesti hyvin eri tavoin teini-ikäisille kuin eläkeläisille.
Tarinoiden kirjoittamisesta on laadittu valtavasti kirjoja – eikä ihme. Tarinankerronta ei nimittäin ole helppoa, vaan se vaatii paljon harjoitusta. Siksi ammattikirjoittajilta tarinankerronta sujuu kuin itsestään.
Hyvissä tarinoissa on yleensä muutama yhteinen nimittäjä:
Tarinankerronta on paitsi hauskaa myös hyödyllistä. Se tarjoaa yritykselle monenlaisia etuja, muun muassa:
Luonnollisempi viestintämuoto parantaa yrityksen luotettavuutta asiakkaiden silmissä, ja samalla asiakkaat saavat paremman käsityksen brändistäsi. Tarinankerronta siis kannattaa aina.
Ei sitten muuta kuin sen pituinen se. Onnea matkaan tarinasi kirjoittamisessa!