Haluaisitko tuottaa enemmän sisältöä, mutta alkuun pääseminen on vaikeaa? Etkö tiedä, mistä aloittaa tai mitä aiheita käsitellä? Ohessa parhaat vinkkimme entistä nopeampaan sisällöntuotantoon.
Oletko huomannut vältteleväsi blogiartikkelien tai muun luovan sisällön kirjoittamista? Se johtuu luultavasti siitä, että alkuun pääseminen tuntuu hankalalta – kenties aiheen valinta on vaikeaa, runosuonesi on tukossa tai sinua vaivaa vanha kunnon kirjoittajan blokki. Jos näin on, kirjoittamiseen ryhtyminen voi tuntua suorastaan ajanhukalta, ja tällöin koko homman välttely ja muihin töihin keskittyminen voi tuntua houkuttelevalta. Onneksi on monia hyviä vinkkejä, miten pääset nopeammin ja kivuttomammin alkuun sisällöntuotannossa.
Tässä kolme luottovinkkiämme:
Aivan ensimmäiseksi kannattaa sopia workshop-tyyppinen tapaaminen koko sisällöntuotantotiimisi kanssa ja laatia yhdessä sisällöntuotantosuunnitelma ja julkaisuaikataulu. Pyrkikää hahmottelemaan, millaista sisältöä haluatte julkaista seuraavan vuoden tai puolen vuoden aikana ja millaiseen sisällöntuotantoon haluatte keskittyä.
Vaikka kirjoittamisen aihe olisi selvillä, ensimmäisen lauseen muotoileminen voi olla hankalaa. Olet takuuvarmasti kuullut tämän vinkin ennenkin, mutta tässä se tulee: Kirjoita, kirjoita, kirjoita! Aivot toimivat nimittäin paremmin, kun edessämme on tekstiä tyhjän paperin sijaan, joten vaillinainenkin ajatus kannattaa yksinkertaisesti kirjoittaa ylös. Kun luet tekstin myöhemmin uudelleen, saat luultavasti uusia ajatuksia ja ideoita ja näet helpommin, mikä tekstissä toimii ja mikä ei.
Itse kirjoitettu sisältö on yleensä paljon tehokkaampaa kuin jaettu, muiden kirjoittama sisältö – ainakin, jos et lisää tekstiin mitään omaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että sinun tarvitsisi aloittaa tyhjästä joka kerta, kun haluat julkaista jotakin. Onko yrityksesi esimerkiksi julkaissut lähiaikoina artikkelin tai e-kirjan? Tai onko joku kollegasi tehnyt kiinnostavan videon tai laatinut asiantuntevan esitelmän? Ne voivat olla sisällöntuotannon kannalta kullanarvoisia. Hyvä sisältö voidaan aina paketoida uuteen muotoon, jolloin lukija tai vastaanottaja pitää sitä jälleen uutena ja kiinnostavana. Muuta sisältö siis uuteen muotoon, hae siihen uusi tulokulma tai tee sen pohjalta napakka yhteenveto – hyödyllinen sisältö sopii mainiosti käytettäväksi uudelleen.
Vieläkö sisällön tuottaminen yrityksesi viestintäkanaviin tuntuu hankalalta? Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää siitä, voisimmeko olla avuksi yrityksesi sisällöntuotannossa.