Ostajapersoonat ovat erinomainen apu markkinoinnissa ja muun muassa auttavat kohdistamaan kampanjoita ja sisältöjä tehokkaammin. Tässä artikkelissa esittelemme konkreettisia keinoja ostajapersoonien kehittämiseksi.
Edellisessä blogiartikkelissamme kerroimme, että ostajapersoonat ovat kasvattaneet viime vuosina merkitystään niin markkinoinnin, myynnin kuin viestinnänkin ammattilaisten keskuudessa. Ostajapersoonien luominen on hauskaa ja helppoa. Tässä parhaat vinkkimme niiden kehittämiseen!
Mitä luultavimmin yrityksesi työntekijöillä on paljon tietoa yrityksen kohderyhmästä. Suuntaa siis myyntiosastolle juttelemaan. Mitä myyjät tietävät asiakkaista? Miten asiakkaita kuvaillaan? Kirjoita tiedot ylös! Toinen hyvä kanava perehtyä kohderyhmään on asiakkaidenhallintajärjestelmä tai asiakastietokanta. Millaisia yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia asiakkaiden väliltä löytyy?
Tartu puhelimeen tai jalkaudu juttelemaan asiakkaiden kanssa kasvotusten. Sen ei tarvitse olla aikaa vievää tai kiusallista – yleisvaikutelman saaminen tai muutaman tärkeän huomion tekeminen vie vain muutaman minuutin. Selvitä asiakkaista esimerkiksi seuraavat tiedot:
Voit myös hyödyntää yhteydenottolomaketta yrityksen verkkosivuilla ja kerätä sitä kautta arvokasta tietoa asiakkaista. Lisää lomakkeeseen muutama valinnainen kenttä, johon asiakkaat voivat täyttää lisätietoa itsestään.
Toinen hyvä tapa tutustua asiakkaisiin on laatia kyselytutkimus, jossa kysytään muun muassa seuraavia asioita:
Sähköposti on helpoin tapa asiakaskyselyn jakamiseen. Liitä mukaan kohtelias viesti, jossa pyydät asiakasta ystävällisesti vastaamaan muutaman minuutin kestävään tutkimukseen.
Ei ole olemassa oikeita ja vääriä vastauksia, mitä kerätyn tiedon järjestämiseen tulee. Tärkeintä on analysoida asiakkaita yhdistäviä tekijöitä ja ryhmitellä ne yleispätevällä tavalla. Apuna voit käyttää esimerkiksi Excel-taulukkoa tai visuaalisia työkaluja, kuten kuvia ja lempinimiä. Alapuolella näet esimerkkejä ostajapersoonista. Voit itse valita, kuinka pitkälle kehittelet niitä. Ole kuitenkin kriittinen ja pitäydy vain sellaisissa tiedoissa, jotka ovat avuksi markkinoinnissa. Hyvin käytettynä ostajapersoonat ovat suuri apu, mutta huonot ostajapersoonat saattavat vain sekoittaa markkinointitiimiäsi.