Samtext
Hyödynnä tekoälyä sisällöntuotannossa

Hyödynnä tekoälyä sisällöntuotannossa

Tekoälyn avulla voi tuottaa valtavat määrät tekstiä helposti, nopeasti ja edullisesti. Digitaalisen tekstimassan määrä onkin viime vuosina kasvanut räjähdysmäisesti. Tekoälyn luomat tekstit ovat kuitenkin laadultaan vaihtelevia, usein sekavia ja lähes aina tylsiä. Haluatko, että yrityksesi verkkosivut erottuvat joukosta? Panosta ainutlaatuiseen sisältöön, joka tempaa lukijan mukaansa ja kannustaa toimintaan.

Vuoden 2023 alusta lähtien monet yritykset ovat käyttäneet tekoälyä sisällöntuotannossaan – myös me Samtextilla. Tekoälyavusteinen sisällöntuotanto säästää merkittävästi aikaa ja rahaa, ja lopputulos on usein hämmästyttävän hyvä. Tekstit ovat kieliopillisesti lähes virheettömiä, minkä lisäksi tekoäly voi kaivaa hetkessä esiin kiinnostavia yksityiskohtia, joiden selvittämiseen tavalliselta copywriterilta voisi kulua tunteja.

Monet yritykset ovatkin innostuneet tekoälystä niin, että ne ovat luoneet ChatGPT:n tai muun kielimallin avulla kokonaisia verkkosivustoja aloitussivuineen, tuotekatalogeineen ja yritysblogeineen. Päälle päin kaikki näyttää olevan kunnossa – artikkelissa on asiaankuuluva otsikko ja johdanto, tekstissä kerrotaan tuotteen hyödyistä ja ominaisuuksista, ja lopussa tehdään yhteenveto ja annetaan lukijalle toimintakehotus. Usein yritys päätyykin julkaisemaan tekstin sellaisenaan. Pinnan alla voi kuitenkin piillä ongelmia.

Kuva: Elisabeth Samstad © 2024

Ongelma

Tämä on meidän kokemuksemme tekoälyn luomista verkkosivuista:

  1. Tekoälyn antama tieto ei valitettavasti aina pidä paikkaansa, eikä sisältö ole välttämättä yrityksen kohderyhmän kannalta oleellista. Jos tekstin sisältö on epäluotettavaa, lukijan epäilykset voivat herätä ja luottamus koko yritystä kohtaan heikentyä.
  2. Tekstit ovat liian yleisluontoisia ja sisältävät itsestäänselvyyksiä. ”Auto voi likaantua, jos tiet ovat mutaisia.” Tällaiset itsestäänselvyydet eivät missään tapauksessa kuulu markkinointiteksteihin, vaan voivat ärsyttää lukijaa ja saada hänet siirtymään mielenkiintoisemman sisällön pariin. 
  3. Toistaiseksi tekoäly luo uusia tekstejä jo olemassa olevista teksteistä – toisin sanoen tekoälyn tuotokset eivät sisällä mitään uutta tai ainutlaatuista.

Ei siis mikään ihme, että tekstit eivät onnistu vangitsemaan lukijan mielenkiintoa.

Ratkaisu

Älä koskaan julkaise tekoälyn tuottamaa tekstiä sellaisenaan. Pyydä ammattilaista tai tekstien päälle ymmärtävää henkilöä tarkistamaan tekstin laatu vielä ennen julkaisemista, niin vältät ikävät yllätykset.

Jos taas olet itse taitava kirjoittaja, tekstin tuottamista tuskin kannattaa jättää tekoälylle – riippumatta siitä, kuinka hyvin osaat laatia kehotteita eli ohjeita, joiden pohjalta kielimalli luo tekstiä. Helposti käy nimittäin niin, että tekoälyn tuottama teksti kahlitsee kirjoittajaa, jolloin kielimallin luomista perusteluista, virkerakenteesta ja sävystä on vaikea poiketa.

Kannattaakin mieluummin kirjoittaa verkkosivusisältöjä itse ja pyytää tekoälyltä ehdotuksia yksityiskohtiin ja argumentaatioon. Lopuksi voit vielä tarkistuttaa tekstin tekoälyllä ja pyytää parannusehdotuksia.

Näin Samtext voi olla avuksi

Tekoälyn hyödyntäminen sisällöntuotannossa on edullista ja nopeaa, ja siksi tekoälytekstien määrä on kasvanut räjähdysmäisesti viime aikoina. Tekoäly on hyvä renki mutta huono isäntä – toisin sanoen, sen tuotoksiin on suhtauduttava kriittisesti. Hyvä uutinen on se, että tässä keskinkertaisen sisällön täyttämässä maailmassa on aiempaa helpompaa erottua joukosta kiinnostavilla ja huolellisesti laadituilla teksteillä, jotka todella vastaavat lukijan tarpeisiin. Kuulostaako hankalalta? Muista, että apua saa aina pyytää – mikset antaisi Samtextin kirjoittajien tarkistaa ja editoida tekoälyn tuottamaa tekstiä vielä ennen sen julkaisemista?

Napsauta tästä ja ota yhteyttä!

Trond Samstad

Trond Samstad
Toimitusjohtaja

Samtext logo
Samtext Finland Oy Ab
Valimotie 2
00380 Helsinki
Puhelin: 010 219 3370