Verkkotekstit
Verkkosivujen sisällön pitää saada lukija kiinnostumaan yrityksestä ja muistamaan lukemansa – sekä kertomaan siitä muille. Millaiset verkkotekstit toimivat kaikkein parhaiten? Kysy Samtext Creativelta!
Kuvittele, että yrityksesi verkkosivujen tiedot, uutiset ja myyntitekstit olisi kirjoitettu niin sujuvasti, että lukija ei ainoastaan innostuisi itse vaan kertoisi lukemastaan muillekin. Se ei ole mitenkään mahdoton tavoite. Parhaat verkkosivut tekevät lukijaan vaikutuksen ja saavat tämän kiinnostumaan yrityksestä ja sen palveluista. Yritys saa lisää asiakkaita, myyntiä ja mainetta!
Yrityksen verkkosivut ovat usein asiakkaan ensimmäinen kosketus yritykseen. Hyvin kirjoitetut verkkotekstit herättävät luottamusta ja tarjoavat asiakkaalle tarpeeksi tietoa, eikä kohtaaminen takuulla jää viimeiseksi. Huonosti kirjoitetut tai epäselvät verkkotekstit puolestaan saavat potentiaalisen asiakkaan nopeasti klikkaamaan itsensä muille sivuille.
Verkkotekstin luonne on siitä erityinen, että tekstin täytyy tehdä lukijaan vaikutus todella nopeasti. Otsikko ja ingressi vangitsevat mielenkiinnon, mutta digiajan lukija malttaa lukea vain muutaman sekunnin ennen kuin surffaa muualle. Tekstin aloituksen on siis tehokkaasti saatava lukija toimimaan halutulla tavalla – lukemaan lisää ja ryhtymään asiakkaaksi!
Verkkotekstit ja matematiikka – miten ne liittyvät yhteen?
Kaiken lisäksi verkkosivut on kirjoitettava niin, että hakumoottorit löytävät ne ja asettavat ne mahdollisimman korkealle hakutuloksissa. Näin potentiaaliset asiakkaat löytävät yrityksen todennäköisemmin. Hakutulokset sanelee Googlen hakualgoritmi, joka tuo perinteiseen kirjoitustyöhön myös matemaattisen ulottuvuuden nimeltä hakukoneoptimointi (SEO).
Taitava verkkoteksti ottaakin tekstin perusvaatimusten lisäksi huomioon myös matemaattiset vaatimukset, esimerkiksi tekstin ihannepituuden, keskeisten sanojen sijainnin sekä avainsanojen määrän ja toistuvuuden. Kun tämä tehdään fiksusti ja huolella, teksti pitää lukijan otteessaan ja samanaikaisesti sijoittuu korkealle hakutuloksissa.
Google kuitenkin muuttaa algoritmiaan jatkuvasti, joten verkkosivut ja verkkotekstit vaativat myös säännöllistä päivittämistä niin avainsanojen kuin ajantasaisen sisällönkin puolesta.
Olisiko yrityksesi verkkosivuissa parannettavaa?
Samtext Creativen kirjoittajat ja sisällöntuottajat ovat kirjoittamisen asiantuntijoita. Terävän kynän lisäksi heillä on hyvä näkemys siitä, millaiset verkkotekstit houkuttelevat juuri sinun yrityksesi potentiaalisia asiakkaita. Tutki siis verkkosivujasi uusin silmin ja asiakkaan näkökulmasta – löytyisikö niistä parannettavaa, selkeytettävää tai päivitettävää?
Jos vastaus on kyllä, älä jää aikailemaan. Ota yhteyttä Samtext Creativeen, niin jutellaan tarkemmin yrityksesi verkkoteksteistä.